NOORD-OOST VN; BAC KAN – CAO BANG – LANG SON – HA LONG = BAI CHAY – NINH BINH

Hello everybody. We zijn vanuit Hanoi n dikke 200 km naar t noorden en dan een hele grote boog met de klok mee nu 100 km eronder beland. Alles in stappies van 140 km, want dat lukt net met de bus in 4 uur. En al 5 etappes gedaan, gezellig tussen in plastik zakjes kotsende Vietnammers. Zeker bovenin de bergen zit auto/busrijden nog niet in de genen van die bergvolken. T gaat ok niet zo snel, omdat de bus tevens post-&pakketservice is. Voor elk stuk ff bellen, dan ineens bij km-paal 85 gooi je t eruit. Ook de anwb moest n x mee. Na dik uur in de bus stapte een olie&smeermannetje, met plestik zak, waterpomptang en schroevendraaier uit. De persoon met panne moes de bussjofeur betalen en daar gingen we weer. Als tijdverdrijf uiteraard op tv een soort Andree v Duinrevue. Glukkig (nog) geen kraoke.

Eksakte roete is ook te zien onder hfdstukkie “kaart” en de in het verhaaltje geplakte fotoos zijn n paar willekeurige uit wat je kan zien onder tabblad “foto’s“. Met ons reiskarma gaat t prima. Alle (5) gehandikapte bedelaars hebben we wat gegeven en een hil klein moelijk kijkend oud oomaatje naast n stoplicht bij n drukken weg hebben we n hand gegeven om over te steken. Stoplicht gaf 37 sekonden aan, toen waren we net over de helft, maar oma tillen leek me toch n beetje te, dus nog 1,5 rijbaan door rood gestiefeld.

BAC KAN, kort over zyn. Wil niet dood gevonden worden. We kwamen n Fin tegen, die werkte r al 1 jaar,wy waren 1e 2 blanken/toeristen. Uitgestorven, naargeestig, geen mens op straat. Wel 10 lege karaokebars, n paar lege horekazaken. Echter wel 50.000 inwoners en 500 hotelkamers?! Wel leuke wandeling door heuvels en rijstvelden, maar enkele dorpskinderen volgden ons als de rattenvanger v hamelen. We waren weer bekijks. Daarna in een grote zuipschuur n biertje aangewezen uit 1 vd 50 opgestapelde  kratten. In de koelkast stond nl geen flessie! En soggens?! Om 05.00 uur begon de bejaardengym via de openbare omroepinstallatie, waarna om 6 uur het nieuws en de waterstanden. Katwijk plus 6.

DSCF6010 kopie

KAU BANG, prachtige rit erheen door heuvels en n enkel theeveld. Tenminste de 1e 3 uur, daarna doken we de mist/wolken in, uitzicht weinig. Mogelijk op bijna 1 km hoog. En bijna in China. Wel geinig stadje en omgeving, maar maar 40 uur geweest, hiervan 20 uur regen, 15 uur slapen (vlgs mij ook regenen) en 5 uurtjes sightseeing in 15a20 graden. Gelukkig was t bed van 5 cm dik KEIhard rubber/varkenshaar. Had t de kleinste badkamer ooit, 1 x1,5 m2, maar wel met 2x warm+ 5x koudwateraanvoer en 3 afvoeren in de vloer! En dat allemaal voor € 9,50. Als kinderen hallo zeggen, of je aanstaren alsof je n neger in de veen bent oke, maar als pubermeijes hallo giechelen (naar F) en twin-/dertigerjongens (naar S)  (of andersom?!)  vinnik dat n beetke gek.

LANG SON, hee daar is ie weer de zon, dag 24 nacht 18 lekker. Onderweg 1 miljoen stukken van de fineerboom afgepeld liggen te drogen. Die kleine Vietnammertjes komen reelmatig naast ons staan en ff op hun hoofdlengte en onze schouders (borst/buik) wijzen, maar niet verteld wat lang en wie son is. Veel vergane glorie hier hoor, maar wel weer keimooi wandelen. Wat goegelmaps allemaal niet weet, dat weet die denk zelf niet. Denkie n normale weg te gaan bewandelen, is t ineens n kleiig wandelpad. Na 5 uur toch ons beginpunt weer gevonden. Zelfde terras als gister, want dat was goed, maar neehoor na 3 bier was t op en de buren hadden nog wel n warme.

HA LONG BAY, 1 vd toeristiese hoogtepunten v Vietnam, 2000 prachtige rotsige eilandjes voor de kust. 1 miljoen bezoekers p jaar, wv uiteraard ook veel (feestende karaokende) Vietnammers. Wij sochtends om 5 uur de wekker, deze x 6 uur in de bus, we zien de zee en ……… t zicht is max 2 km!

DSCF6032 kopie

Straat vol met 80 hotelletjes op rij, allemaal 8 of 10 kamers (en 20 lillukku gigahotels). Eigelijk gaat iedereen daar daggie(s) varen, maar its foggy zeggen wy. Zegt die wysneus, ja hier, maar op zee zie je alles prachtig, want je vaart overal vlak langs. Pinokkio. Eerst s ff n pint. Zien we bij alle tafels mensen n krat bier bestellen, ook keurig nette stelletjes (als wij). Ook komt r 1 van straat met n 5-literbukket, laat vullen en weer weg. N meissie van 7 jaar vaagt een lege 1,5-liter waterfles, volpompen en naar huis (hopen we).

DSCF6025 kopie

NINH BINH, daar zijn we nu. Natuur rondom, willen we gaan bekijken en ff rust op hektieke voornoemde tocht. S kijken of dat lukt. Dat horen jullie volgende keer. Al wel rondje v 30 km gefietst, mooi. Ook in voormalig soort hoofdstad van hiero geweest. Uit t jaar rond 900 a 50 voor, hoe heet die gozert ok alweer, met die spijkers door zn handen en met dat kruis. En een dun paadje op goegelmeps was in t eggie ineens 40 m breed en 2x 4 baans. Maggie gewoon op fietsen hoor.

DSCF6047 kopie

TER AFSLUITING,

Feesboek is hier geblokkeerd, maar doe *LMZ# en t werkt.

Pall mall kost €0,50 per pakkie, soms in de aanbiedig voor 0,40

Het hele land is in de verbouwing, vnl de hotels en wegen naast onze slaapkamer.

In hotel MOET je je paspoort afgeven, zij bellen politie om te komen kijken. Jaja de kommunisten houden ons prima in de gaten.

Kamers zijn 4 m hoog, das mooi, maar deuren zijn 1,80 m hoog, das gvdgv.

Hotels zijn mega gehorig en vaak familybuisniss. Dus de kleinsten gillenschreeuwenjanken, pa kykt sport in beeld, opa&oma keihard klassiek, alles galmt door t trapgat, heerlijk 😉