BIERVILTJES ETEN

Dat doen ze best vaak af en toe regelmatig denk. Krijg je bij elk tappie n nieuw viltje en aan t eind vd avond tellen ze de viltjes. Das dan de rekening. Dus eet af en toe n viltje. (JesWijn, dit doen ze bv bij CaptanChim in Kampot.) Wel denk ik dat ze ons doorhadden, vd week kregen we plastik bordjes bij elke karaf pils;-). Dat kauw je nie weg nie.

En al hil vaak gezien dat zoon barmeissie aan tafel erbij gaat zitten, drinkt mee en schenkt telkens de glazen bij. Doet vedders nix. Stond n x op de menukaart; Private barlady kost $4. Meest schenk ik de glazen bij, soms laat ik Son t doen, kost nix. In BanLung vinden ze ons raar dat we kleintjes (1,5 liter voor $1,75) bestellen, want n grote v 5ltr kost $5.

Wat lopen jullie trouwes met die € te klooten? Wij leven hier voor $40 per dag, vorig jaar was dat €30, dit jaar in ene €36!!

Om de draad vd reis even trug te pakken; we gingen naar PP (das de afkorting van Fnom Fen, uitspraakp=f). Aangekomen was, ondanks 2!! bevestigingen per mail (“yes,dear”), het hotel vol en konden we op zoek naar iets anders. Na 5x volgeboekt hotel, kwamen we in “LastHome” ,gerund door de 3 sneetjes. Definately their last home. Alle 3 65+ en al jaren nix gebeurt. Zooi in alle hoeken en gaten. Snags is Son door n of ander beessie (ik nie) nijdig gebeten. De bultjes zyn nu, na10dgn, byna weg.

En wat leuk, op het terras zien we ineens onze OostDeutsche freunden wir zitten.Voor 3e x gezelli.

NotaBene, PP de hoofdstad vh land met de 5000 NGO’s. En dus ook paar 1000 sjefs in Toyota Priusen,1000 bazen in nog gröttere Lexussen. Na paar km in file/stad met airko op 25 is toch die battery leeg horrrrrr!

De roete is noord en dan oost. Eerst Kampong Cham. Leuk plaatje langs de Mekong. Middaggie op n eilandje daar in gefiets. Daar kwammie via n bamboe brugggetje. Elk jaar vor regenseizoen breken zunnum af en na de regen wortie wir gebouwd, 900mtr!!lang. Tol 1dollar retoertje voor 2. Wat n rust en romantiek.

DSCF6733 kopie

Na 3 dgn vedder noord naar Kratie, hier zouden de AppieWappie dolfijnen DE attraxie zijn. Dorruppie v nix, kwa omvang enT-vorm net de Rip (wel markt in het midden 4 de 30.000inw.) en plus wat denkie? Kommen we een Ripse tegen. Nou ja! Ok wir n zelfde eilandje (deze x rondje gewandeld), en we hoorden dat je best n Flipper kon zien voor $15pp, maar dat ze mir onder as boven water zitten. Dus maar gelaten vor wat tut is en na 2dgn op de bus gestapt.

Nou ja, bus. Een minivennetje vol bepakt met zooj kwam ons om 8 uur halen was de afspraak. Om 8.30 wastier, nog meer mensen ophalen en om 9uur reden we weer langs ons hotel. Bijdemarkt/busstation nog ff geklooj (spullen achterop binden en klanten lokken), waarna we om 9.30 vertrokken. Lekker eerst 3uur hobbelen over keien, zand, stof enzo, daarna 2uur goeje snelweg. Maar kolere, wat n stof. In al onze hoeken en gaten. Een grote boom hier draagt denk n kuub stof en is daardoor niet groen, maar roodbruinig. Ik weet ook de huidskleur vd mensen hier niet. T kan blank zyn, of zwart, of geel of bruin, maar ze zijn dezellufde kleur as t stof. En wat tijdens de laatste 100km opviel dat ze hier de laatste 10tallen jaren wel enkele 10.000km2s bossen platgebrand hebben. Daar staan nu vnl rubberbomen. Ze zouden asfaltbomen moeten planten, want enkele 100-enkms snelweg maken/verbreden lijkt hier nodig/goed plan, maar alles teglyk is beetje te ambitieus. Overal bezig, nerrugus af en die 2 asfaltmasjienes hebben nog 10 jaar nodig vor de finisjing tuts.

DSCF6752 kopie

Nog n tussendoor weetje, we zien hier vaak KTV tenten. T heeft iets met karaoke van doen, maar als r 20 kortgerokte meisjes op n ry in de lobby zitten om uit te kiezen?! We zullen de foto (verboden fotoos te maken) bijplaatsen.

DSCF6735 kopie

Aangekomen in BanLung wisten we n leuk bungalow”parkje”. Helaas waren de hutjes met warm water bezet, dus 1tje met kouwe does genomen. Vedders was alles perfekt, en na 2dgn konne we verhuizen naar hut met warm water en waterkoker. Hier(ver)blijven we onze laatste week in Cambodia, tot maandag. Soggus bakkie op ons terrassie, ontbytje om de hoek, ff lummelen, luns halen op de markt, wir ff lummelen, madiwodovrimibo en proberen of we de menu kaart begrypen. Dat valt weer s nie mee in t Khmer. Al een x allerlei ingewanden en organen op zitten peuzelen. Gelukkig was t erg donker op t terras;-).

DSCF6745 kopie

Tijd om af te ronden. Hee, daar hoor ik ineens t fuk-joe vogeltje (3 jaar later komen we er8er dat het hier om een tokeh -gekko- gaat). Die zyn wel gezellig, roepen de hele dag “fakjuu, fakjuu”. We genieten van de rust hier. Cambodja is 5x NL en nesso vil mensen. Strax in Vietnam, 8xNL en dik 100miljoen v die kleine opdondertjes, is t wir gekkenhuis.

Zo, u is weer bijgeklets. Pasopvoor gladheid…