Crossed half Australie – hey ho, let’s go!

Verslag van onze monstertocht; het moest een keer gebeuren, de woestijnij door. No worries, we hadden 2 weken de tijd. Ik zal proberen er enige gronologika in te houden.

Dus na 1 uur gingen we langs bij Boer De Rey, een NL-er die een “dutch windmill” heeft gebouwd, ff fotomomentje (klik hier). En passant kochten we meteen nog n kilootje eigengemaalde speltmeel by ‘m, kunnen wy weer 10x n hartige taart bakken. Laatste X “goedkoop” tanken [0,90 eur per ltr] en slapen naast een graanover/-opslag. Steekwoorden die de hele week trugkwamen; graan, wind en vliegen; strax iets meer darover.

DSCF3210
de langste rechte weg

De eentonigheid van graan en wind besloot ons om de etappe op dag 2 door te zetten naar het strand met kangaroetjes; “lucky bay” had ook bjoetie-bee kunnen heten. Klik hier voor foto. En passant verkocht Son er een “unique handmade” kangroe; ha!

De plaatselijke anwb/postbus51 zal trots op ons zijn; elk uur wisselden we van sjauffeur. Zodat we halverwege dag 3 aan de 1100 km “echt niks” begonnen; de Eyre highway – in de [toeristen]volksmond de Nullarbor.

Hierin hadden we 3 slaap-tussenstops geplend. Elke dag smokkelden we 100 km vedder as geplend [nix te doen, wind en -40grd- heeeet]. Dag 4+5 zekers 5000 dooie kangeroos gezien, snap bijna nie dat wij dr geen geraakt hebben, al hebben we nog geen 10 huppensenden gezien die dagen!

Dag 4 hoorden we op onze overnachtingsplaats dat er 25 km verder een bushfire was begonnen. Ze hielden t in de gaten. Toen we dandere dag vertrokken zagen we al snel behoorlijk veel rook. Later hoorden we dat ze een uur na ons de weg [een halve dag] afgesloten hadden [en later nog n paar x].

Dag 5 moesten we ineens ons horloge 45 minuten vooruit zetten en aan het eind vd dag gingen we nog net door de grens van WA naar SA. Ook brak toen we net op ons daagse eindpunt waren de pleurist kwa weer uit. Om 16 lag ik nog in the pool, 17 deden we een pils naast l’oto en om 18 uur waren de regendruppels veel, hard, groot en koud, net geen hagel meer.

Dag 6 ging ineens de klok weer 45 minuten vooruit en vooruit, omdat ze in South wel aan zomertijd doen, nog een uur. Wij lopen intussen 9,5 uur voor op NL. En de hele dag geenene [dooie] k’roo! Hoe ken dat? Gaan we nog uitzoeken. Deze dag ook regelmatig zee-/kliffenzicht [klik hier voor foto]. Eind vd dag moesten we door de “verboden groente en fruit[vlieg] quarantaine” grens-controle. Op pils en wijn na was onze koelekast leeg, dus no worries.

Doordat we elke dag iets meer gereden hadden, waren we nu de 1100 km nix uit en zegen we neer op een kamp zonder wind!! En gewoon 22 graden. Wat n verademing; PILS. Het was weer [een soort van] bewoonde wereld. Met [uiteraard] graan en mobiel internet deed weer wat.

DSCF3263
Halfway Australia

Wij meteen weer tandje trager met 2 dagen van 200 km, waarbij we wel ff het bord “je bent halverwege Australia” passeerden, zodat we aan het eind van onze 8ste dag in Iron Knob aankwamen. Dit is gewoon een knoop uit de grond van 3×7 km2, 100 mtr hoog vol met ijzer[erts]. Die ijzer willen ze hebben, dus de hele berg wordt ff soort van 150 mtr verplaatst. Helaas waren we 4 dgn te laat, want op 6 dec had er vlgs de aangeplakte vergunning een “blast” plaatsgevonden, waarvoor een gebied van 5×10 km2 geheel afgezet was geweest.

Dag 9 wordt Son wakker terwijl ik keihard langzalzeleven sta te serenaderen. Intussen zitten er voor ons 2600 km op, nog 400 te gaan en 7 dagen de tyd! Hier begin ik ook dit blog te tiepen, wat we zsm zullen proberen te plaatsen. en die laatste etappes houden jullie tegoed.

Nog ff over die 1100 km NIKS=woestijn; Ongeveer om de 100 km is er een “roadhouse” [dit was zeker vroeger net mooi om met n paard af te leggen]. Nu zyn erbij ook n winkeltje, benzinepomp, kampeerplaats, “motel”kamers en 1 golfhole  ;-]. In het midden is de benzine keiduur met 1,20 euri per ltr!! Om de 200 km heeft de flying docters een landingsbaan op de weg gemaakt, daar is de berm iets breder weggehakt. Om de 50 km is een “nood”telefoon [toch nog best ver -25 km- lopen as je echt pech hebt]. Heel af&toe is er zelfs een [niet geasfalteerde] prive-zijweg. De langste die ik zag; “Boer Enyo Ghurt – private road, 351 km –>”.

DSCF3218
beware of…

U = nu weer redelijk bij, maar . . . ik heb zo af&toe dagelyks wat beSLOMMERingen, die ik wil delen. Gebruik het niet in je spreekbeurt, want ik moet vaak afronden/middelen. Maar zal het zeker niet aanFranken.

SLOMMER1; VLIEGEN. Die zyn hier eg altyd&overal!! Maken je af&toe knettergek. Op t minst zyn ze redelyk irritant, op t ergst zoek je erdoor n andere kampplaats of wor je lunch/bakkie leut kompleet verpest. Voor de grappende reageerders; dit is ook as je net tokkiefris gedoest ben . . t. Geldt in mindere mate voor muggen en mieren. Ik ben voor alles kaputmachen, maar dat zal van myn groenlinkse partij vd dierenvrienden wel niet mogen. Maar als ze ergens goed voor zyn [vogels?] zyn hier veel te weinig vogels!

SLOMMER2; WIND. Is hier tog wel alom aanwezig. En komp van duizenden km’s ver, [dus] soms/vaak stevig/hard/hevig en van alle kanten. Zeker op de Nullarbor werden we dr knettergek van. Dachten we n leuke kampplaats uitgezocht te hebben, waaiden we uit ons onderbroek en -hemp, dus nog maar 100 km doorryden [waar t tzelfde was/is!]. Campert met brede kant in de wind, waarachter in de luwte werkt soms ff, maar draaiwindjes, fuk.

SLOMMER3; GRAAN. Zowel voor als na die 1100 km nix is een graanboern-verbouw-regio. Beide gebiedn produseern 40% vd totale aussie-produxie [samen dus 80%]. Die in WA = 200×250 km2, die in SA 50.000 km2, waarvan 60% = graan, de rest natuur. Om de 30 km een graansilo/opslag+dorruppie, waar de omliggende 80 boern hun graan brengn. Dr zyn zo’n 125 van die plekkn, per plek 400.000 ton graan. Wij waren r halfway oogst, dus al behoorluk vil graan! Alles bymekaar kan je van dat graan [ff reeknen] 1 miljard mensen elke week n paal brood geevn!!! Het zal wel wir naar de wereldwyde vleesindustriebeestn gaan. Per dorp wonen ca 100 m/v/kind, plus met die boernfamilies = 400 per gemeenschap. FOTO

SLOMMER4; DORRUPPIES. Die zyn hier ontstaan vanaf ca 1850. Wereldwijd was er vraag naar vlees, wol en graan. Dan brandde men hier ff 800 km2 plat. In het midden een motel/saloon/general store/tsjurts. Dan een jaar hakken en zagen, schapen erop en nog n jaar later graan. Door het vele handwerk groeiden die dorpen zomaar naar 5000 inwonersters en 75.000 schapen. Zie hiervoor wat er nu nog v over =!

SLOMMER5; HEKK-/AFRASTERINGEN. Overal wil ieder toch altyd wel een hekkie om zn proppertie, zo ook hier. Maar ik dacht r al aan in ons vorige huis; da’s rondom bijna 1 km hek! Maarja, een [beetje] boer hier moet al snel [10 a] 20 km hek plaatsen. Toen zag ik in gedachte [zie hiervoor] boer Enyo Ghurt naar de Welkoop gaan; “hey Pete [vert. red. Piet], do my ff 1000 kilometre prikklewire en 1000 km gaasfence! And do also 200.000 houten paaltjes van 1,50 metre long.” “Do you mien 1000 meter John [vert. red. Jan]?” “NO, 1000 KILOmetre.”

Sorry voor de weinige foto’s; we hebben al een tijdje last van internet SLOMMERS (waar we jullie nu niet lastig mee zullen vallen). De komende tijd zullen we proberen ze hier en daar nog toe te voegen, dus check de foto site af en toe.

Tags

Booking.com
 

Een reactie

  1. Els Hogenboom
    19 december 2016

    Wouw,wouw,wouw wat een rit gelukkig weer rust geniet er van xx

Reacties zijn gesloten.