Van oost naar west, via hoog(s)tepunten

Stelletje prutserts dat we na 4 mnd en 4 wkn nog zijn. Vanaf het uiterst oostelijke SriLanka is t (voor een vogel) 225 km west dwarsoversteken. Door de bergen over de weg is t ca. 400 km, dat leek ons teveel voor 3 etappes. Dus kozen we 2 extra overnachtingsplekken zonder al teveel info hierover.

Zit je ineens in Wellawaya, iedereen fronst al “waarom?/prut-sir!” als je dat zegt. Echter met een leuke lokalo-kroeg met uitzicht op de bergen is dan toch weer nix mis mee. Maar na een verblijf van 15 uur kan ik er verder niet veel over kwijt.

Eén van de hoogtepunten van afgelopen reis is Haputale, dus daar weer lekker een keer heen: lees ook HIER. Verbrand ik mijnen neus en forehead. Maar wat is het hier mooi (wandelen).

thee in Haputale

In Gampola leek een leuk guesthoussie, wij geboekt via booking.com. Door hunnie (auto-)bevestigd en de vragen of we ontbijt wilden en hoe laat we kwamen. Bij aankomst om 16 uur; niet te vinden, dus bellen. “Oh, wij zijn helemaal niet meer open!” Prutsers. Een nabijgelegen rukbunker bood sgrale troost.

Wat nu?! Och Kandy is vlakbij en toch ook wel goede herinneringen: zie HIER. ’s Ochtends om 6 uur belde een tuktuk-sjofeur dattie een portemonaie met 25duizend roepies had gevonden die van een Dutch lady was. Kwamptie wel ff brengen. Ik von 10% vindersfee wel aardig, maar met minder als 5000 woutie nie naar huis. En glücklich toch weer sim, pin en rijbewijs terug van een of andere prutsster!
’s Avonds breekt Son dr slippert finaal in 2-en, loop ze daar met/als een halve zool over straat. Met houtje-touwtje een oplossing gepunnikt, want als je ze nodig hebt, zijn er geen straatvekopers met flipflops.

Gisteren zijn we gearriveerd in onze laatste herberg. Negombo is (vliegveld en strand) op zich een prima plek om je eerste en/of laatste dag te zijn, al heeft het (daardoor) NIETS met Sri Lanka te maken. Dus raden wij aan om Colombo (zie HIER) te doen, zeker aan het begin van je vakansiereis.

Even heel kort over het OV, daar MOET ik even iets over kwijt. Dat is hier zó perfect (zij het traag) omdat 70% vd mensen ervan afhankelijk is. Er zijn hier 22 mljn inwoners en 1 mljn autoos, 4 mljn brommers en 1,5 mljn tuktuks. Dit aantal groeit (helaas) jaarlijks met 10%! Maar dus vervoeren 50.000 bussen dagelijks 9 miljoen mensen (niet iedereen gaat elke dag!) heen en terug van school, werk, boodschappen. Waar ook in het land, vlgs mij hoeft niemand meer als 1 km te lopen naar een bus(halte), die zowieso voor alles en iedereen overal stopt.
Bustips; doe schoenen aan (tenentrapbeveiliging), ga bij een raam zitten wat open èn dicht kan aan de niet-zon-kant, redelijk voorin (anti humpsiebumpsie), maar niet op een wieldop en niet onder een box, want de muziek is punk-hard en de filmpjes van nivo BennyHill meets FransVanDusschoten verschrikkelijk. Maar het is wellis/vaak zó druk, sta je toch weer achterin op je slippers in de zon met je oor in een box! Tenslotte; wees snel, want de sjoof denkt; als je vinger binnen is, ben je binnen, ga ik weer rijden. En als je teen buiten is, ben je uitgestapt, idem.
Tip van mij aan hunnie; de meeste bussen zijn van de sjoof, dus rijden “maar” 50 uur per week. Als je nou eens samenwerkt, kantie 100 uur rijden! En stop niet 4×5 minuten per uur.

NB.; Ik las vorige week iets over ouwe roofkunst teruggeven door NL. Een hoteleigenaar hier zei; “Houden jullie t maar, want na teruggave is hier alles binnen een jaar verdwenen!” Je begrijpt t zeker al; Toppie hier.